Lionstoiminta

MITÄ ON LIONSTOIMINTA

"Maailma tarvitsee enemmän myötätuntoa ja vähemmän itsekkyyttä”

Näillä sanoilla sai vakuutusvirkailija Melvin Jones sosiaalisesti ajattelevia miehiä USAssa perustamaan yhteisen järjestön. Tämä tapahtui vuonna 1917 jolloin Lions Clubs International syntyi. Tarkoituksena oli auttaa vaikeuksiin joutuneita ihmisiä. Lionsista oli tuleva ”klubien kuningas”. Tänä päivänä Lions on maailman suurin palvelujärjestö ja se muodostuu yksittäisistä klubeista, joita on n. 45.000. Niissä on jäseniä yhteensä 1.35 miljoonaa 206 eri maassa. Kaikki klubit palvelevat ja toimivat samojen periaatteiden ja tavoitteiden mukaisesti.

Suomeen Lions-liike rantautui vuonna 1950, jolloin amerikansuomalaisen Arne Ritarin myötävaikutuksella Lions Club Helsinki-Helsingfors perustettiin. Nykyään jäseniä on  lähes 27.000, mikä tekee Suomesta väestöön suhteutettuna lionstoiminnan suurvallan. Lukumääräisestikin Suomessa on neljänneksi eniten jäseniä Euroopassa.

Lions ei ota kantaa poliittisiin tai uskonnollisiin asioihin. Toisen maailmansodan jälkeen Lions sai YK:lta tehtäväksi auttaa rampautunutta Eurooppaa. Samassa yhteydessä Lions lisäsi sääntöihinsä tavoitteen ” luoda ja ylläpitää kansojen välistä yhteisymmärryksen henkeä”.

Jäsenyys Lionsissa merkitsee yhteenkuuluvuutta ja hyvää toveruutta tärkeän yhteiskunnallisen tehtävän puitteissa. Toiminnan edellytyksiä luodaan järjestämällä paikallisia ja valtakunnallisia keräysaktiviteetteja.

Lionsit auttavat:

• henkilökohtaisella avustustyöllä

• valtakunnallisilla hyväntekeväisyys-keräyksillä kotimaahan ja paikallisesti ( esim. Punainen Sulka-keräykset)

• valtakunnallisilla ja maailmanlaajuisilla tukiavustuksilla kovia kokeville alueille (esim. kaivoprojektit Afrikan kuivuusalueille)

• erityisillä lapsille ja nuorille suunnatuilla toimintaohjelmilla päihteiden ja huumeiden väärinkäytön ehkäisemiseksi (Lions Quest)

• kansainvälisillä nuorisoleireillä ja nuorisovaihdolla suvaitsevaisuuden lisäämiseksi ihmisten ja eri kulttuurien kesken etnisistä taustoista riippumatta

• koulujen ja muiden laitosten rakentamisen tukemisella paremman inhimillisen hyvinvoinnin luomiseksi

• maailmanlaajuisella näönhuolto-ohjelmalla (Sight First) näkösairauksien ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi

• kansainvälisillä katastrofirahastoilla nopean avun ja tuen antamiseksi silloin kun sitä eniten tarvitaan (LCIF-rahasto; tuki esim. Haitin maanjäristyksen uhreille)

Kaiken hallinnollisen työn lionsjäsenet aina rahoittavat tai tekevät itse.Tästä johtuen lionstoiminta on erityisen joustavaa ja tehokasta palvelutyötä ilman turhaa byrokratiaa.

L  luovuta
I   isänmaa
O onnellisempana
N nousevalle
S  sukupolvelle

Järjestömme tunnuslause on
ME PALVELEMME  – WE SERVE

SUOMEN LIONSLIITTO

Suomen Lions-liitto on valtakunnallinen kattojärjestö, jonka lionsklubit perustivat 24.10.1960 hoitamaan valtakunnallista yhteistyötä, maanlaajuisia kampanjoita ja tukemaan klubien toimintaa. Liitto järjestää nuorisovaihtoa, kouluttaa ja valmentaa sekä vastaa Suomen lionsklubien kansallisista ja kansainvälisistä aktiviteeteista ja yhteistyöstä. Suomen Lions-liitto kuuluu kansainväliseen Lions Clubs International -järjestöön. Suomen Lions-liiton jäsenmäärä on noin 24 000.

www.lions.fi